Меню сайту
Форма входу
Головна » Файли » Мої файли

Програма виховної роботи з учнями 1-4 класів
15.06.2012, 19:31

Програма виховної роботи
з учнями 1-4 класів
«Віночок вити – життя любити»

Автор:
Федорченко Наталія Володимирівна,
директор загальноосвітньої школи І ІІ ступенів м. Ржищева

Дитинство – найважливіший період людського життя; не підготовка до майбутнього життя, а справжнє, яскраве, самобутнє, неповторне життя. І від того, як минуло дитинство, хто вів за руку в дитячі роки, що ввійшло в її розум і серце з навколишнього світу, – від цього багато залежить, якою людиною стане сьогоднішній малюк
В. Сухомлинський
Любіть Україну – вашу власну державу. Не на словах, а на ділі, роблячи все, аби вона була процвітаючою, міцною, багатою, незалежною, розумною і щасливою
О. Захаренко

Пояснювальна записка

Людство ввійшло в ІІІ тисячоліття з надією на молоде покоління, яке має здійснити демократичні перетворення в суспільстві та будувати демократичну правову державу. Тому завдання школи ¬¬ – виховати морально здорову, духовно багату, різнобічно розвинуту, добре освічену і горду людину, гідного громадянина своєї незалежної держави, яка любить і поважає рідну землю, культуру свого народу. Метою виховання є формування особистості, якій притаманні демократична громадська культура, патріотизм, прагнення до волі і процвітання України, усвідомлення взаємозв’язку між ідеями індивідуальної свободи, прав людини та її громадянською відповідальністю, готовності до компетентної участі в житті суспільства.
Сьогодні людство переживає надзвичайно важливий період своєї історії – період небезпечного для існування цивілізації зростання низки негативних факторів: деградація людської моралі, поширення хвороб, підвищення рівня злочинності. Проблему ми вбачаємо й у вихованні, ставленні людини до природи, до самої себе, до інших людей, до держави.
Українські культурно-історичні цінності довгий час перебували під забороною. Ось чому, прийшовши нарешті до своєї незалежності, ми маємо національно несвідоме покоління, яке просто не знає, що робити зі своєю незалежністю. Між поколінням наших славних прадідів і їхніх нащадків – духовна прірва. Необхідно з'єднати розірваний ланцюг, заповнити духовну порожнечу, повернути втрачене наступним поколінням українців. Вчитель виховує майбутнього громадянина України. І від того, як він організує свою роботу, залежить, кого ми отримаємо через дев'ять-дванадцять років – свідомого громадянина, який буде перейматися проблемами своєї держави, чи байдужого спостерігача, для якого гроші і престижна робота за кордоном – понад усе. Тому весь процес діяльності педагога спрямований на виховання громадянина-патріота, здатного розбудовувати суверенну Україну, творити себе і своє життя, відповідати за власні дії і вчинки і цим впливати на долю класу, школи, суспільства. Такий громадянин характеризується високим рівнем національної, правової свідомості і самосвідомості, громадянською, соціальною відповідальністю, мужністю, готовністю працювати в ім'я розквіту України, захищати її прагнення до інтеграції у світове європейське співтовариство, усвідомленням необхідності досконалого знання державної мови, здатністю неупереджено ставитися до культури інших народів, повагою до Конституції, законів своєї держави, потребою в їх дотриманні; йому властиві високі інтелектуальні, духовні, трудові, художньо-естетичні риси, розумні потреби та установки, прагнення до розвитку творчих здібностей, самовираження, самоствердження і самореалізації, активної діяльності; реалізацію його демократичних і гуманістичних начал, здатність до виконання громадянського обов’язку. Досягти бажаного результату можна шляхом реалізації програми виховної роботи "Віночок вити – життя любити".
Мета програми: виховання громадянина-патріота України.
Завдання програми:
Ø вивчити національно-історичні традиції українського народу;
Ø створити умови для формування духовно і фізично здорової людини, яка нерозривно пов'язує свою долю з майбутнім рідного краю;
Ø виховати в учнів любов до свого народу, до Батьківщини, до її національних героїв та історичного минулого, розуміння особистої відповідальності за свої дії та вчинки;
Ø сформувати повагу до особистості згідно з Конвенцією ООН про права дитини, культуру поведінки особистості, що ґрунтується на нормах моралі, законів, традицій, вчинків людини, активну громадську позицію, правову культуру;
Ø розвивати мотивацію до праці, усвідомлення життєвої потреби трудової активності, ініціативи, критичне мислення, рефлексію, уміння розмірковувати, спілкуватися, вирішувати проблеми, вести дискусію, відстоювати та пропагувати свої переконання, критично, але з повагою ставитися до своїх опонентів, домагатися єдності свідомості і дій, слова і діла.
У процесі впровадження програми передбачено дотримання таких принципів:
• педагогічної доцільності та цілеспрямованості;
• цілісності та системності;
• природовідповідності;
• опори у вихованні на дитячий колектив;
• забезпечення активної позиції учнів та їхніх представницьких органів у житті та колективній діяльності;
• зв'язку виховання з життям;
• єдності поваги й довіри до особистості, вимогливості до неї;
• єдності прав, свободи вибору та відповідальності особистості;
• єдності зусиль школи, сім'ї, позашкільних закладів, громадськості в процесі виховання.
Очікувані результати:
Ø сформованість в учнів почуття патріотизму, відчуття причетності до історії України – її минулого, сучасного, майбутнього, національної самосвідомості, любові до рідної землі, свого народу, шанобливого ставлення до його культурної спадщини, уміння зберігати свою національну ідентичність;
Ø реалізація творчих здібностей вихованців, здатності до критики та самокритики, прийняття самостійних рішень, поступового вироблення громадянської позиції;
Ø високий рівень духовного та інтелектуального розвитку учнів;
Ø засвоєння морально-етичних норм поведінки, відповідальності за свої вчинки.
Програма розрахована для роботи з учнями 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів.
Чому саме український віночок взято за основу? По-перше, тому, що вінок одвічно був символом добра та надії в українського народу, по-друге, – це не просто окраса, а справжній український оберіг, по-третє, кожна квітка нашого віночка не проста, вона має свій символ. Також справжній український віночок має стрічки дев'яти кольорів (а в навчальному році дев'ять навчальних місяців), які символізують кращі людські якості. Саме український віночок споконвіків володів надприродною силою, давав наснагу і любов до життя.
В умовах економічної кризи, у період переходу до ринкових відносин відбувається процес моральної та соціальної деградації значної частини учнівської та студентської молоді, надмірне захоплення негативними формами комерційного бізнесу, низькопробними зразками вітчизняної та імпортної зарубіжної культури. І саме тому ми повинні виховувати наших дітей на кращих зразках рідної української культури, збереженні української мови, досконалим володінням нею. Виховати патріота своєї землі – означає передати цінний досвід попередніх поколінь.
Відповідно до програми проводиться перша година спілкування "Віночок вити – життя любити", під час якої школярам презентується програма, її зміст, план роботи на навчальний рік. Також необхідно ознайомити дітей із символікою українського віночка.
Оскільки віночок має стрічки дев'яти кольорів, доцільно спланувати роботу з класом на весь рік та співвіднести символи кольорів стрічок з тематичними періодами, за якими структуровано зміст програми.
Місяць Колір стрічки віночка Символ стрічки Тематичні періоди
Вересень Коричнева Землі-годувальниці Моя держава – Україна
Жовтень Жовта Життя Традиції мого народу
Листопад Зелена Молодості і краси Моя сім'я – моя фортеця
Грудень Синя (голуба) Неба і води, дають силу і здоров'я Я - Землі цієї паросток зелений
Січень Оранжева Хліба Хліб – усьому голова
Лютий Фіолетова Мудрості Мудрості навчаюсь я
Березень Малинова Щирості Закони, за якими я живу
Квітень Рожева Достатку Праця – ключ до щастя
Травень Біла Сонця і Місяця, чистота душі Великі українці

Варлам Думко
Про що розповідають стрічки віночка
Про це, юний друже, повинен ти знати:
Коричнева стрічка – земля, наша мати.
Вона в нас єдина, вона найрідніша.
Коричнева стрічка – вона найміцніша.
Ми хочем, аби ви усі зрозуміли:
Ці жовті стрічки – наше сонечко миле.
Воно дає світло, дарує тепло.
Без сонця життя б на землі не було.
Дві стрічки: зелена і темно-зелена –
Це юність, краса. Це природи знамена.
Зелена трава і зелені листочки –
Дві стрічки зелені ми маєм в віночку.
Дві стрічки: блакитна і синя, темніша –
Це небо і води. Хай будуть чистіші.
Дай, Боже, щоб ми вберегли їхню суть,
Нам небо і води здоров’я дають.
Оранжева стрічка – м’яка паляниця.
Це й колос достиглого жита, пшениця.
Дивись, як оранжева стрічечка сяє,
Рум’яна, як хліб, й нам про хліб нагадає.
А ця, фіолетова, те означає,
Що розум людський ще надій не втрачає
На те, що послухаєм розум і Бога,
На те, що щасливі ми будемо з того.
Малинова стрічка ( або малинова)
Про щедрість сказати своє хоче слово,
Про те, що не можна усе тільки брати,
Що треба навчитись і щедро давати.
Багатство й достаток – рожева ця стрічка.
Багатство пора вже нам мати за звичку.
Достаток з рожевої стрічки всміхатись
Нам буде, як праці не будем боятись.
Якщо ви в вінок стрічки білі вплели,
То треба, щоб душу свою берегли.
Перлини душі ви збирайте в намисто,
Душа хай, як білі стрічки, буде чиста.
Виховна стратегія програми
Моя держава – Україна
Велична і свята, моя ти Україно.
Лише тобі карать нас і судить.
Нам берегти тебе, Соборну і єдину,
І нам твою історію творить.
Завдання тематичного періоду – виховання в учнів рис громадянина Української держави, формування правової культури, прищеплення поваги до прав і свобод людини, державних символів, Конституції України, законодавства та державної мови.
Форми реалізації:
Ø знайомство дітей зі сторінками історії України;
Ø екскурсії-знайомства з пам’ятними місцями рідного краю;
Ø уявні мандрівки до історичних місць України;
Ø години спілкування "Україна – мій рідний дім", "Державні символи України", "Я – українець", "Моя Україна – єдина і вільна, я з нею пов'язую долю свою", "Україно, моя Україно! Я для тебе на світі живу", "Конституцію України вивчай, про Гімн, Герб, Прапор все знай!", "Рідний край, де ми живемо, Україною зовемо", "З усіх два слова –"Мати" і "Вітчизна" – існують звіку тільки в однині";
Ø морально-етичні бесіди з означеної тематики;
Ø інтелектуальна гра "Чи знаєш ти свій край?";
Ø конкурс малюнка "Край, де ми живемо, Україною зовемо";
Ø конкурс знавців української держави;
Ø вікторина "Я горджусь тим, що я – українець";
Ø вернісаж "Ми живемо в Україні";
Ø вахта пам'яті до Дня Перемоги.
Очікувані результати: усвідомлення приналежності до української держави і народу, сформованість в учнів почуття патріотизму, правосвідомості та громадянської відповідальності, гордості та поваги до своїх батьків, роду, народу, місця, де народився.
Традиції мого народу
Криниця при дорозі край села
І журавель похилений над нею.
Хоч би куди дорога завела,
Думки мої із рідною землею…
М. Луків
Завдання тематичного періоду – ознайомити з культурою та звичаями українського народу, розвивати прагнення дотримання традицій.
Форми реалізації:
Ø знайомство учнів з книгами О. Воропая "Звичаї та традиції українського народу", І. Квасниці "Традиції та звичаї українців";
Ø свята "Через поле, через гай іде Святий Миколай", "Сонцесяйна Калита", "Добрий вечір, щедрий вечір", "Великодень – свято всіх свят", "Ой, на Івана, ой, на Купала" та інші;
Ø вивчення колядок, щедрівок, посівалок, великодніх та купальських пісень;
Ø підготовка та показ вертепу;
Ø вивчення традицій свого міста (пошукова робота);
Ø зустріч з людьми – хранителями українських звичаїв та традицій;
Ø години спілкування: "Наші обереги. Український рушник", "Пісні наших предків", "Без верби і калини нема України", "Віночок вити – Україну любити", "Хата моя, біла хата…", "Українські народні страви", "Хустина терновая моя";
Ø брейн-ринг "Народні символи України", "Українська мова – найкраща у світі", "Плекаймо рідну мову";
Ø спортивно-інтелектуальні змагання "Козацькому роду нема переводу", "Веселі вареники", "Як жили запорожці на Січі";
Ø екскурсії до давньої української хати, музеїв народно-археологічного мистецтва.
Очікувані результати: Впровадження в життя народних звичаїв та традицій українців. Виховання поваги до традицій українського народу, втілення їх у життя.
Моя сім'я – моя фортеця
Міцна сім'я як хороша книга: її зміст знаєш давно, але ще і ще раз хочеться перечитати
О. А. Захаренко
Завдання тематичного періоду – знайомство з родинними традиціями, звичаями, реліквіями, виховання шанобливого ставлення до батьків, родичів, ціннісного ставлення до сім'ї.
Форми реалізації:
Ø дослідження і вивчення власного родоводу, створення родинного дерева;
Ø знайомство з сімейними традиціями, реліквіями, звичаями, хобі;
Ø читання і обговорення оповідань В. Сухомлинського на дану тематику;
Ø участь в улюблених іграх дитинства батьків;
Ø запис родинних переказів, легенд, що передаються з покоління в покоління;
Ø написання творчих робіт "Моя бабуся", "Мій дідусь", "Мамині дороги", "Мій тато";
Ø складання власних віршів, казок про бабусь, дідусів, мам, тат;
Ø вивчення пісень, які співають у сім'ї;
Ø години спілкування "Батько і мати – два сонця гарячі", "Вода найсмачніша у рідному краї, де батько і мати жили…", "Мати – берегиня роду людського", "Кольори мого роду";
Ø родинні свята "Ой, роде наш красний", "Батьки і діти – одвічне коло", "Без сім'ї нема щастя на землі";
Ø родинні змагання "Тато, мама і я – спортивна сім'я", "Знай свій родовід", "Звичаї і традиції мого роду".
Очікувані результати: Дослідження історії свого роду, сімейних традицій та реліквій. Набуття навичок створення родинного дерева, герба та девізу сім'ї. Відродження сімейних традицій. Формування поняття про духовну атмосферу сім'ї.
Я ¬¬– Землі цієї паросток зелений
Світ прекрасний навколо тебе:
Сонце ясне і синє небо,
Птахи і звірі, гори і ріки.
Нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить,
Бо світ навколо любові просить!..
О. Прибора
Завдання тематичного періоду: формування в учнів навичок здорового способу життя, ознайомлення з роллю природи в житті людини.
Форми реалізації:
Ø години спілкування "Квіти України", "Ода вербі", "Ой ти, дубе зелененький", "Пишається в долині червона калина", "Цінність і неповторність людського життя", "Найбільша ріка України крізь Київ до моря пливе";
Ø знайомство з Червоною книгою України;
Ø читання та обговорення оповідань, віршів, казок про природу рідного краю;
Ø вернісаж "Малюю природу рідного краю";
Ø відвідування пейзажних виставок;
Ø бесіди: "Мандруємо стежиною здоров'я", "Здоров'я дитини – багатство родини, здоров'я народу – багатство країни", "Ти – в природі, природа – в тобі", "Здоров'я – найбільше багатство в світі";
Ø спортивні змагання "Веселі старти", "Найспритніший»;
Ø в похід всією родиною.
Очікувані результати: оволодіння учнями екологічних знань, систематичне спостереження за станом довкілля. Формування навичок здорового способу життя учнів і батьків, популяризація оздоровчих систем.
Хліб – усьому голова
Як пахне хліб? Ви знаєте, як пахне хліб?
Диханням сівача, вогнем безсонних діб,
Трудом і творчістю, людським гарячим потом,
Він пахне так, як пахнуть меду соти…
Завдання тематичного періоду – ознайомлення учнів з технологією виготовлення хліба, презентація професій людей, причетних до вирощування та його випікання.
Форми реалізації:
Ø читання і обговорення творів про хліб;
Ø екскурсії на хлібзавод, млин;
Ø зустрічі з людьми, які вирощують і печуть хліб;
Ø години спілкування "Владика-хліб священним є для українців", "Хліб у нашому домі", Щоб хліб, як сонце, сяяв на столі", "Старший від усіх – хліб";
Ø родинні свята "Образу хліба вклонимося", "Хліб – усьому голова", "Цілую руки, що зростили хліб";
Ø пошукова робота "Як хліб на стіл прийшов";
Ø складання власних віршів, казок, оповідань про хліб;
Ø виставки дитячих малюнків "Хліб на моєму столі";
Ø виставка хлібобулочних виробів;
Ø конкурс на кращу господиню "Печу, печу хлібчик…".
Очікувані результати: набуття в учнів знань про хліб, професій, причетних до хліба. Вміння дітей бережно ставитися до хліба, поділитися в разі потреби ним.
Мудрості навчаюсь я
Перед людиною до розуму три шляхи: шлях розмірковування – це найбільш благородний; шлях наслідування – найбільш легкий; шлях особистого досвіду – найбільш важкий
Конфуцій
Завдання тематичного періоду – створення комфортних умов для розвитку та саморозвитку інтелектуальних здібностей дитини, формування активної життєвої позиції, можливість знайти своє призначення, виховання почуття успіху, віри в себе.
Форми реалізації:
Ø робота з різноманітними енциклопедіями для молодших школярів;
Ø створення в класі бібліотечки інтелектуала;
Ø вивчення українських народних прислів’їв, приказок, загадок, казок;
Ø години спілкування: "Мудрість життя – винахідливість", "Мозок – це розум, розум – це життя", "Прислів'я – душі народної скарбниця";
Ø інтелектуальні ігри: "Поле чудес", "Розумники та розумниці", "Зоряна година", "Найрозумніший", "Брейн - ринг";
Ø КВК "Загадка – до мудрості кладка", "Народ скаже як зав'яже";
Ø розв'язування кросвордів, цікавих задач, шарад;
Ø гра "50 запитань про українську державу";
Ø вікторина за народними казками.
Очікувані результати: розвиток здібностей кожної дитини. Сформованість творчої особистості, яка постійно прагне до знань, вивчення та пізнання нового. Виховання доброзичливості, взаємодопомоги.
Закони, за якими я живу
Стався до людей так, як би ти бажав, щоб ставились до тебе
Золоте правило моральності
Поведінка – це дзеркало, в якому кожен
показує своє обличчя
В. Гете
Завдання тематичного періоду: ознайомити учнів з нормами етикету, навчити правилам спілкування, розвинути вміння захищати себе і свої цінності, надавати підтримку один одному, піклуватися про інших, поділяти радощі та турботи.
Форми реалізації:
Ø вивчення правил поведінки в громадських місцях, на вулиці, в транспорті, в гостях;
Ø години спілкування: "Культура виховання", "Чи вихована я людина?", "Дитина і духовність", "Учись робити добро, воно дорожче від золота", "З словами ввічливості знайся, будь чемним і не зазнавайся";
Ø анкетування "Що б я хотів дізнатися про справжню культурну людину?";
Ø дослідження "Що мені бракує поводитися культурно?";
Ø виступ психолога "Поспішай творити добро";
Ø рольові ігри: "Я збираюся в гості", "Повага і турбота", "Я – серед людей";
Ø родинні свята "Доброта – це краса людської душі", "Умій творити добро", "Сонце без миру не світить";
Ø батьківські посиденьки "Виховання чуйності, доброти і милосердя";
Ø складання власних віршів, казок, оповідань на дану тематику;
Ø подорож до Країни Доброти і Ввічливості.
Очікувані результати: засвоєння учнями морально-етичних норм поведінки: честі, гідності, почуття обов’язку, відповідальності, розуміння іншої людини і поваги до неї, людяності.

Праця – ключ до щастя
Ніщо не облагороджує людину більше, ніж праця. Без праці не може людина дотриматися
свого людського достоїнства
Л. Толстой

Радість праці своєрідна. Її можна порівняти хіба що з почуттям, які переживає людина, піднімаючись на вершину високої гори
В. Сухомлинський
Завдання тематичного періоду – ознайомлення учнів з різними професіями, підготовка до свідомого вибору діяльності, виховання почуття причетності до майбутнього своєї країни, ціннісного ставлення до праці.
Форми реалізації:
Ø читання і обговорення творів про різні професії;
Ø зустріч з батьками "Парад професій";
Ø морально-етичні бесіди про різноманітні професії, про працю та лінощі;
Ø години спілкування "Праця красить людину", "Праця і лінощі: що краще?", "Я – майбутній робітник, 
  


 
   

 


 

 

Категорія: Мої файли | Додав: VeilaKut
Переглядів: 2607 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 49
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
МіністерствоОсвіти
Педпреса