Людина та природа завжди були взаємопов’язані та
незалежні, адже людство існуватиме доти,
доки існуватиме природне середовище.
Створюючи загрозу природі, ми загрожуємо самим
собі. Василь Олександрович Сухомлинський
писав із цього приводу: «Поняття «природа» –
єдине ціле. У цьому своя гармонія та постійність, взаємозв’язки та
залежності; вона – джерело буття й суть
буття, вона єдина й нерозривна з людиною. Кожний з нас – природа, що стала людиною. Людина доти
могутня й непереможна, доки вірна законам природи – пізнаним і непізнаним, не нею встановленим…
Активно впливати на природу, але залишатись її сином, бути вінцем її творіння
та володарем її сил, по-синівському бережливо ставитись до неї – ось
яку позицію нам треба займати у процесі взаємодії з природою…».
Ці слова Василя Олександровича повинні знати і
пам’ятати не лише вчителі, а й науковці, політики, всі люди планети Земля. Тому
екологічне виховання слід починати з молодшого шкільного віку. Спочатку діти
нашої школи вчаться помічати прекрасне та незвичне навколо себе, вчаться
спостерігати, милуватися природою рідного краю, посильно охороняти природу, не
шкодити їй та робити довкілля чистішим. Учні початкових класів з перших днів
навчання в школі навчаються доглядати за шкільними вазонами під керівництвом
своєї першої вчительки. На багатьох уроках з читання та «Я і Україна» маленькі
школярики ознайомлюються з творами українських та зарубіжних письменників, в
яких мова йдеться про красу рідного краю. На уроках трудового навчання вони
збирають насіння квітково-декоративних рослин, щоб у наступному році квіти,
вирощені з їх зібраного насіння, прикрасили шкільну ділянку. Біля школи
знаходиться магазин та сільський бар, відвідувачі якого не досить добре дбають
про чистоту навколишнього середовища. Тому до обов’язків учнів початкових
класів входять не лише чергування в класі, а й чистота шкільного подвір’я,
через який проходить стежина до магазину. Важливий аспект психологічної
підготовки підростаючого покоління у сфері екологічного виховання – формування почуття співпричетності,
відповідальності, розуміння необхідності піклування про природу, готовність
жити у злагоді з природою й у відповідності до її законів.
У середніх та старших класах метою такого
виховання є усвідомлення учнями масштабів екологічної кризи, знання й розуміння
причин і наслідків негативного впливу людства на природне середовище,
формування нового типу мислення, вироблення нових ідей зі збереження довкілля,
посильна практична діяльність, спрямована на виявлення нагальних проблем і
покращення стану природного середовища. Вже в середній ланці учні 7-8 класів на
уроках біології ознайомлюються не лише з будовою, систематикою,
різноманітністю, а й поширенням та охороною вивчених видів представників
рослинного та тваринного світу. А практичних навичок догляду за
квітково-декоративними рослинами учні набувають на шкільній практиці.
Вже близько десяти років в школі працює
екологічний загін «Пошук», до складу якого входять учні 7-10 класів. Учні
нашого загону проводять свою діяльність з метою поліпшення екологічного навколишнього середовища. «Пошуковці» у
вільні від навчання години спілкуються з природою: це й інтегровані заняття
екологічного змісту; ранньої весни проводимо
екскурсії до лісу, де ознайомлюємось з ефемерами нашого лісу. А впродовж
навчального року беремо участь в операціях: «Первоцвіт», «Щоденник корисних
справ», «Джміль та бджілка», «Квіти біля нашої школи», «Історичні та знамениті
дерева нашого краю», «Посади своє дерево», «Лелека».
Щоб екологічне виховання дало належний результат,
воно має бути організованим певним чином, відповідати певним вимогам. Робота
повинна бути цілеспрямованою, учні мають розуміти, для чого вони виконують певне
завдання та яким повинен бути кінцевий результат. Важливість і потрібність
виконуваної діяльності дає учням відчуття потреби діяти, задоволення кінцевим
результатом, причетності до вирішення глобальних проблем, готує до продуктивної
праці в різних галузях виробництва. До свідомого самостійного життя у злагоді з
природою.
Виховна ефективність екологічної діяльності
зростає за тієї умови, коли учні є не лише виконавцями, а й організаторами.
Саме тому треба більше давати більше творчих завдань, котрі вирішуються
колегіально, у співпраці, спонукають до пошуку об’єктів впливу, до
раціоналізаторських ідей і розв’язання проблем.
Охорона навколишнього середовища – обов’язок
кожного громадянина. Берегти і примножувати природні багатства – обов’язок
кожного громадянина нашої держави. Свій посильний внесок вносять і наші учні
Червонокутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2, об’єднавшись у загін
«Пошук», для вирішення екологічних проблем нашої країни.
|